استانبول

استانبول

استانبول با دیدنی‌های فراوان و آثار تاریخی باشکوه، با جلوه‌ای نیمی اروپایی و نیمی آسیایی، از شهرهای توریستی مشهور در تمام دنیا است. اگر تاکنون به ترکیه سفر نکرده‌اید، تور استانبول جذاب‌ترین انتخاب شما خواهد بود. اگر هم که تجربه سفر به ترکیه را داشته باشید؛ پس به خوبی می‌دانید که استانبول تا چه اندازه زیبا و دیدنی است. با وجود آنکه پایتخت ترکیه شهر آنکارا است؛ اما برخی افراد، استانبول را به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور می‌شناسند. اگر به دنبال بهترین انتخاب برای تور ترکیه هستید، همراه الیاد گشت باشید با شهر زیبای استانبول و سفری به یاد ماندنی!


استانبول کجاست؟

استانبول شهری مهم، تاریخی و توریستی در کشور ترکیه است که در شمال غربی این کشور و میان تنگه بسفر قرار دارد. قدمت این شهر به ۶۶۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و به دلیل قرارگیری روی یک شبه‌جزیره مثلثی شکل بین اروپا و آسیا، در طول تاریخ پلی برای انتقال فرهنگ و هنر بین این دو قاره بوده است. پل معروف بسفر مسیری است روی تنگه بسفر که محله‌های اروپایی نشین ترکیه را به محله‌های آسیایی نشین این شهر متصل می‌کند.

استانبول ۲۵۷۶ کیلومتر وسعت دارد و جمعیت آن بیش از ۱۵ میلیون نفر است. مردم استانبول مشابه دیگر مناطق این کشور، به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و اغلب مردم مسلمان هستند. با توجه به نزدیکی شهر استانبول به ایران، هر ساله گردشگران زیادی از ایران راهی این شهر زیبا می‌شوند.

ویزای ترکیه

ایرانی‌ها برای تور استانبول نیازی به دریافت ویزا ندارند و همین موضوع یکی از دلایل علاقه ایرانیان برای سفر به ترکیه و شهر زیبای استانبول است. در واقع بر اساس توافق دولت ایران و ترکیه، شهروندان ایرانی می‌توانند به مدت ۳۰ روز به ترکیه سفر کرده و در این شهر گردش و تفریح کنند. البته این اجازه اقامت تنها با اهداف توریستی است و اجازه هیچ‌گونه کار و فعالیت یا تحصیل به افراد داده نمی‌شود. برای اقامت بیش از ۳ ماه در ترکیه با اهداف توریستی، باید خاک این کشور را پس از ۳ ماه ترک کرده و دوباره برای سفر و ورود به این کشور اقدام کنید.

برای دریافت اجازه اقامت در ترکیه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • ارائه بلیط رفت و برگشت
  • واچر رزرو هتل
  • دو قطعه عکس رنگی در ابعاد پاسپورتی
  • فرم تکمیل شده درخواست حضور در ترکیه
  • بیمه مسافرتی

پرواز به استانبول

از شهرهای مختلف ایران، پروازهای مستقیمی به شهر استانبول انجام می‌شود که مسیر تهران ـ استانبول پرترددترین پرواز است. فاصله هوایی تهران تا استانبول ۲۰۴۱ کیلومتر بوده و پرواز شما پس از ۳ ساعت و ۵ دقیقه در فرودگاه استانبول به زمین می‌نشیند. انتخاب پرواز شما برای سفر به استانبول به مبدأ سفر بستگی دارد و ایرلاین‌های مختلفی، پروازهای این مسیر را ارائه می‌دهند. از جمله ایرلاین‌ها در تور استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیش ایرلاین: از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز، به مقصد استانبول پرواز می‌کند.
  • آنادولوجت: مبدأ سفرهای این ایرلاین به استانبول، شهرهای تهران و ارومیه است.
  • فری برد ایرلاین: با این ایرلاین، امکان پرواز از تهران و اصفهان به مقصد استانبول وجود دارد.
  • پگاسوس: این شرکت، از دو شهر تهران و تبریز، پروازهایی به مقصد استانبول ارائه می‌دهد.
  • قشم ایر: این ایرلاین ایرانی، تنها در مسیر تهران به استانبول و برعکس پرواز دارد.
  • ماهان ایر: مسیر پروازی این ایرلاین نیز تنها تهران – استانبول است.
  • آسمان: از این شرکت پروازهایی از دو شهر تهران و ارومیه به مقصد استانبول انجام می‌شود.

هزینه تور استانبول

اینکه هزینه‌های شما در سفر به ترکیه و برای اقامت در استانبول چقدر باشد، به نیاز شما و کیفیت سفر بستگی دارد. مثلاً شما می‌توانید با انتخاب هتل‌های ارزان‌تر و رستوران‌های معمولی، قیمت تور استانبول را کاهش دهید یا لاکچری‌ترین امکانات را انتخاب کنید و هزینه بیشتری برای تور استانبول بپردازید. البته اگر به دنبال سفری با امکانات خوب و قیمت‌های مناسب هستید؛ الیاد گشت بهترین گزینه است. مناسب بودن قیمت تور استانبول موجب می‌شود تا با خیالی آسوده‌تر راهی سفر شوید. در جدول زیر، قیمت تور استانبول را در ۳ دسته اقتصادی، معمولی و لوکس طبقه‌بندی و معرفی کرده‌ایم که بر اساس واحد پول کشور ترکیه، یعنی لیر است:

 

سفر اقتصادی

سفر میان رده

سفر لوکس

یک وعده غذا

حدود ۵۰ لیر

حدود ۱۰۰ لیر

۱۵۰ لیر به بالاتر

یک شب اقامتگاه

۱۸۰ تا ۱۵۰۰ لیر (مهمان‌خانه)

۶۰۰ تا ۱۸۰۰ لیر (هتل ۳ ستاره)

۳۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ لیر (هتل ۵ ستاره)

حمل‌ونقل (هر بلیت)

۷.۶۷ لیر (بلیط تک‌سفره اتوبوس و مترو)

۵۰ لیر (استانبول کارت)

۳۰ تا ۸۰ لیر (کرایه تاکسی)

بهترین زمان تور استانبول

در فصل تابستان، هوای ترکیه گرم است، اما شرایط مطلوبی برای تور استانبول فراهم نمی‌شود؛ چراکه گردشگران زیادی در این فصل، راهی تور ترکیه می‌شوند و استانبول از همیشه شلوغ‌تر است. فصل زمستان نیز به دلیل سرمای هوا، چندان مناسب سفر به استانبول نخواهد بود.

بهترین زمان برای تور استانبول دو فصل بهار (فروردین تا اواسط خرداد) و پاییز (مهر تا اواسط آذر) است که هوای شهر دلپذیر و جذاب بوده و گردشگران کمی نیز راهی سفر به ترکیه می‌شوند. جشنواره بین‌المللی لاله نیز در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت) برگزار می‌شود که یکی از جذاب‌ترین زمان‌های سفر به استانبول خواهد بود.

دانستنی‌های مهم تور استانبول

پیش از آنکه با تور ترکیه راهی استانبول زیبا شوید، بهتر است تا دانستنی‌های این شهر را بدانید و با اطلاعات کامل‌تری برای تور استانبول برنامه‌ریزی کنید:

  • ساعت رسمی ترکیه ۳۰ دقیقه عقب‌تر از ساعت ایران است.
  • از مهم‌ترین سوغات استانبول می‌توان به قهوه ترک، زیورآلات، باقلوا و راحت الحلقوم، پوشاک ترک، لامپ‌های تزیینی و... اشاره کرد.
  • دین اکثر مردم استانبول اسلام است؛ اما اقلیت‌های مذهبی دیگری نیز در ترکیه زندگی می‌کنند.
  • اوپتیوم اوتلت، بازار بزرگ استانبول و مرکز خرید بی اوغلو ایش، از بهترین مراکز خرید استانبول هستند که می‌توانید اجناس با کیفیت را با قیمتی مناسب، در سفر به استانبول خریداری کنید.
  • برخی افراد در سفر به استانبول برای اجاره جت اختصاصی برنامه‌ریزی می‌کنند که سفری فوق لوکس است.

باید و نبایدها در سفر به استانبول

در سفر به هر کشوری باید قوانین و آداب و رسوم آن کشور را مدنظر قرار دهید. از جمله بایدها و نبایدهای در تور استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای آب آشامیدنی، بطری آب معدنی را از فروشگاه‌ها خریداری کنید؛ چراکه آب لوله‌کشی شهر آشامیدنی نیست.
  • اگر سفر شما بیش از یک هفته زمان می‌برد، برای ارتباط آسان‌تر، سیم کارت اعتباری بخرید. سه اپراتور تلفن‌های همراه این کشور شامل اپراتور ترک تلکام،ودافون و ترکسل است.
  • قوانین پوشش در استانبول آزاد است؛ اما برای بازدید از امکان مذهبی و مساجد، باید لباس مناسب بپوشید.
  • در هنگام خرید با فروشنده‌ها چانه بزنید و تخفیف بگیرید. برخی از فروشنده‌ها، ابتدا قیمتی بیش از ارزش واقعی کالا را به شما پیشنهاد می‌دهند که با تخفیف خواستن می‌توانید این قیمت را به ارزش واقعی آن برسانید.
  • پیش از سفر به ترکیه، شرایط آب‌وهوایی استانبول را بررسی کنید و لباس مناسب همراه خود بردارید.
  • در تور ترکیه، فقط سوار تاکسی‌های معتبر شوید که مجوز رسمی دارند. برخی از تاکسی‌های غیر رسمی استانبول، کرایه‌هایی بیش از نرخ واقعی دریافت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری استانبول

برای سفر به استانبول، آشنایی با جاذبه‌های دیدنی این شهر اهمیت زیادی دارد. در ادامه این بخش مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول را معرفی می‌کنیم که در تور ترکیه، فرصت دیدن آن‌ها را خواهید داشت.

مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه در زمان امپراتوری بیزانس و به سبک معماری رومیان باستان بنا شد و در ابتدا کلیسای مسیحیان بود. ایاصوفیه از زمان سلطان محمد دوم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت و هم‌اکنون از معروف‌ترین دیدنی‌های استانبول شناخته می‌شود. مساحت بنای این مسجد ۶۰۰۰ مترمربع است که با آجر ساخته شده و سنگ‌های مرمر نفیس، زینت‌بخش آن هستند.

کلیسای چورا

از دیگر دیدنی‌ها در تور استانبول می‌توان به کلیسای چورا اشاره کرد که با نام موزه کاریه نیز شناخته می‌شود. کلیسای چورا از بناهای مهم در دوره بیزانس است که البته قدمت برخی از قسمت‌های آن به قرن چهارم میلادی می‌رسد. این بنا در محله ادیرنکاپی، شمال منطقه فاتح و در فاصله پنج کیلومتری از شمال غربی محله سلطان احمد استانبول واقع شده است.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در دوره سلطان سلیمان عثمانی ساخته شد و معماری چشم‌نوازی دارد. از بخش‌های مختلف این مسجد همچون شبستان، مدرسه، کتابخانه، عمارت و... می‌توانید به صورت رایگان دیدن کنید. مسجد سلیمانیه قسمتی از تور استانبول است تا با شکوه معماری اسلامی در دوره عثمانی آشنا شوید و عکس‌های زیبایی به یادگار بگیرید.

کاخ دلما باغچه

در کرانه شرقی تنگه بسفر به بزرگ‌ترین کاخ در تور ترکیه می‌رسید که کاخ دلما باغچه نام دارد. این کاخ در سه طبقه ساخته شده و امکانات رفاهی و تزیینات خیره‌کننده‌ای دارد. با رفتن به کاخ دلما باغچه می‌توانید به تاریخ ترکیه پا بگذارید؛ چراکه در این کاخ ۶ پادشاه عثمانی اقامت داشته‌اند. پس دیدن کاخ دلما باغچه را در سفر به ترکیه از دست ندهید.

دیگر دیدنی‌های استانبول

علاوه بر دیدنی‌هایی که تاکنون معرفی کردیم؛ در تور استانبول فرصت تماشای دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا را نیز خواهید داشت:

  • کاخ توپکاپی
  • مسجد آبی
  • برج گالاتا
  • میدان تقسیم
  • بازار آراستا
  • موزه پرا
  • مسجد رستم پاشا
  • جزایر پرنس
  • تنگه بسفر

سخن پایانی

اگر به دنبال یک سفر خارجی جذاب و خاطره‌انگیز هستید که در عین حال، هزینه بسیار بالایی نداشته باشد و فاصله هوایی آن تا ایران هم زیاد نباشد، تور استانبول بهترین گزینه برای شما است. در این سفر راهی شهری می‌شوید که نیمی از آن جلوه آسیایی و نیمی جلوه اروپایی دارد و در آنجا جاذبه‌های تاریخی اعجاب‌انگیزی را به چشم می‌بینید. تفریحات سفر به استانبول با تور ترکیه نیز، جذابیت سفر شما را دو چندان می‌کند تا بهترین خاطرات را تجربه کنید. الیاد گشت، تور استانبول را با شرایط ویژه برگزار می‌کند و شما می‌توانید پس از بررسی قیمت تور استانبول در این صفحه، برای رزرو آن اقدام کنید.

الیاد گشت، تورهای داخلی و خارجی متنوعی را با بهترین شرایط ارائه می‌دهد. مقصد تورهای خارجی الیاد گشت، کشورهای مختلفی هستند که هر یک تجربه جذابی خواهند بود. سفرهای هوایی نیز از طریق شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود؛ به عنوان مثال الیاد گشت، پرواز به کاراکاس را از طریق هواپیمایی کنویاسا ارائه می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که الیاد گشت بهترین‌ها را برای شما تدارک دیده تا تجربه جذابی از گردشگری در ایران و خارج از مرزهایی این کشور داشته باشید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به استانبول چیست؟

دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای تور استانبول است که در این ایام، شرایط هوایی مناسب و مطلوب بوده و تعداد گردشگران نیز به اندازه تابستان، زیاد نخواهد بود.

آیا شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ویزا نیاز دارند؟

بر اساس توافق بین دو کشور ایران و ترکیه، شهروندان ایرانی برای سفر توریستی به این کشور، نیازی به دریافت ویزا ندارند. شما می‌توانید به مدت ۳ ماه در این کشور به عنوان توریست اقامت داشته باشد، اما اجازه هیچ‌گونه کار و فعالیتی نخواهید داشت.

پرواز تهران به استانبول چند ساعت طول می‌کشد؟

فاصله هوایی تهران تا استانبول ۲۰۴۱ کیلومتر است و پرواز شما پس از ۳ ساعت و ۵ دقیقه در استانبول به زمین می‌نشیند.